"Vukovar PRESS 1991. - 1996."

Izložba „Vukovar PRESS ˗ Vukovar u tiskanim medijima 1991. ˗ 1996.“ plod je jedne od onih sretno-nesretnih okolnosti koje su obilježile „izgubljene“ godine što su ih Vukovarci proveli u progonstvu.

Članci iz Presscutove baze

U doba kada elektronski munjevito odnose prevagu nad klasičnim tiskanim medijima, u svijetu u kojemu se ljudi koji vole osjetiti miris tiskarske boje i papira (i pisanu riječ još uvijek radije drže na dlanu nego na dlanovniku) počinju smatrati čudacima, jedna izložba novinskih tekstova, novinskih članaka, posve se nenamjerno promeće u izložbu gotovo arheološkog tipa.

U gradu kojemu su 1991. godine pokušali uništiti cjelokupnu duhovnu i materijalnu baštinu pa i samo sjećanje, taj je „opipljivi“ materijal, iz mnoštva razloga, posebno dragocjen.

On je ponajprije objektivni materijalni podsjetnik na (dva)desetak teških godina čije se značenje i uloga čijih se protagonista danas nerijetko pokušava na ovaj ili onaj način redefinirati.

Nadalje ˗ a što posebno vrijedi za razdoblje opsade Vukovara u jesen i zimu 1991. godine ˗ ovaj materijal, sakupljen na jednom mjestu, trajan je dokaz da su Vukovar i Vukovarci ˗ koji su se u to doba osjećali (doslovno i figurativno) sami i zaboravljeni od svijeta ˗ itekako bili u misaonom i medijskom fokusu hrvatske i inozemne javnosti.

Napokon, dio ovog materijala svjedoči i o upornosti, entuzijazmu, ustrajnosti a počesto i osamljenosti s kojom su se Vukovarci, nakon bitke za svoj grad i državu, upustili u bitku za svoje ljude, svoj identitet i svoje pravo na povratak i normalan život.

Izložba „Vukovar PRESS ˗ Vukovar u tiskanim medijima 1991. ˗ 1996.“ plod je jedne od onih sretno-nesretnih okolnosti koje su obilježile „izgubljene“ godine što su ih Vukovarci proveli u progonstvu. Igrom tih okolnosti, naime, autorica koncepta izložbe 1992. godine zatekla se na radnom mjestu u jednoj zagrebačkoj tvrtki koja se bavila press clippingom i koja je, opet spletom neobičnih okolnosti, bila odlučila sačuvati izvornike novinskih tekstova koji su se o Vukovaru objavljivali sve do njegova pada. Zahvaljujući susretljivosti uprave i trudu djelatnika tvrtke PressCut d.o.o., novinski članci o Vukovaru nastavili su se redovito pratiti, prikupljati i obrađivati sve do 1996. godine.

U tom je razdoblju nastala zbirka od približno 3000 članaka iz domaćih i inozemnih tiskanih medija koju danas predstavljamo. To je iznimno vrijedan materijal,  ne samo u smislu dokumentiranja jednog vremena. Radi se i o svojevrsnom spomenaru, vremenskoj traci na kojoj su zabilježeni činjenični i emocionalni miljokazi u biografiji Vukovara kao fizičke činjenice ali i kao veoma specifične ljudske zajednice.

U dijelu izložbe posvećenom inozemnim medijima mogu se pronaći tekstovi iz američkih, njemačkih, mađarskih, austrijskih, britanskih i medija iz mnogih drugih zemalja, što svjedoči o tome da je Vukovar, iz različitih razloga i pobuda, bio i međunarodno relevantan fenomen.

Jedno od istaknutih mjesta zauzima i materijal čija su tema humanitarne akcije posvećene Vukovaru i Vukovarcima, a koja ilustrira zajedništvo takozvanih običnih ljudi kojega Vukovar ni do dana-današnjeg nije prestao inspirirati.

Posebnu „poslasticu“ čini materijal prikupljen iz srpskog tiska, posebice onaj iz vremena kada je Vukovar funkcionirao „na dvije lokacije,“ kao fizički, politički i mentalno posve podijeljena zajednica. Taj materijal vjerojatno ponajviše govori o često nedovoljno valoriziranoj snazi i spremnosti ovoga grada da pobijedi traumatičnu prošlost i usmjeri pogled u budućnost budući da ilustrira stajališta koja i danas opterećuju međunacionalne odnose u Vukovaru.

Spomenutih 3000 novinskih članaka digitalizirano je i danas čini dio redovnog fundusa Muzejskog multimedijalnog odjela Domovinskog rata Vukovar (smještenog u vukovarskoj vojarni). Klica je to iz koje bi trebao niknuti i dio stalnog postava tog muzeja, Novinarska soba, u kojoj će novinari, povjesničari ali i obični građani spomenuti materijal moći proučavati u elektronskom i fizičkom obliku. Bit će to i svojevrsni hommage ratnim izvjestiteljima, hrvatskim i inozemnim, od kojih su neki ˗ poput naših Stjepana Penića, Siniše Glavaševića i Branimira Polovine ˗  na tom poslu izgubili život, a neki ˗ poput snimatelja Srećka Baćuna, fotografa Zorana Jaćimovića ili belgijskog izvjestitelja Laurenta van der Stockta ˗ žrtvovali zdravlje.

Autorica koncepta izložbe ovim putem na pruženoj pomoći želi zahvaliti svim organizatorima izložbe: Glavnom stožeru OSRH / Hrvatskom vojnom učilištu Petar Zrinski  i djelatnicima njegovog Muzejsko multimedijalnog odjela Domovinskog rata Vukovar; Javnoj ustanovi u kulturi Hrvatski dom Vukovar; Gradskom muzeju Vukovar; Institutu društvenih znanosti Ivo Pilar - Područnom centru Vukovar te brojnim volonterima koji su logistički potpomogli njezinu pripremu.

Posebnu zahvalnost izražavamo zagrebačkoj tvrtki PressCut d.o.o., bez čijeg razumijevanja i potpore ove zbirke ne bi ni bilo.

 

Iz kataloga izložbe, Alenka Mirković-Nađ

 

© Presscut.hr 2010. – Web by dizzy.hr

Povratak na vrh