MediaNet istražio Facebook profile četiri tvrtke

Istraživanje koje je za potrebe znanstvenog članka provedeno u Media netu na primjeru Facebook profila četiri poslovna entiteta pokazalo je da ne postoji korelacija između postojanja vizualnih elemenata te broja pogleda i sviđanja postova, dok istodobno postoji pozitivna korelacija između broja sviđanja i njegovog organskog dosega.

U izboru uzorka za ovo istraživanje rukovodili smo se temeljnom potrebom da postoji aktivan FB profil određenog entiteta na kojem se odvija kritična količina komunikacije potrebne za istraživanje, te da nam administracija FB stranice bude dostupna za analizu.

Izabrani su Zagrebačka pivovara kao predstavnik proizvodne kompanije u segmentu robe široke potrošnje, Erste banka kao pružatelj usluga iz područja financijskog poslovanja, Media net kao predstavnik male tvrtke u sektoru usluga B2B i Labin Art Republika kao kulturna institucija projektnog tipa. Svi su nam navedeni entiteti omogućili ulaz u administraciju svojih FB profila, bez čega svoje istraživanje ne bismo mogli uspješno završiti.

Iz istraživanja smo isključili postove koji su bili predmet plaćenog oglasa. Najpopularniji post kod Media neta bio je Cloud tag riječi iz hrvatskih dnevnih novina na dan 28. lipnja 2013. koji je pokazao da su unutar 1200 članaka koji su tog dana objavljeni u dnevnicima najzastupljenije riječi bile "EU", "kuna", "Hrvatska" i "može". Post je postigao organski doseg od 361 posjetitelja, imao je 10 sviđanja, jedan komentar i jedno dijeljenje. Ključna riječ "EU" tog je dana u dnevnim novinama bila prisutna 401 puta.

Ponovljeno istraživanje na istom korpusu dnevnih novina koje je kontrolno obavljeno 30. siječnja 2014. pokazalo je da su najzastupljenije riječi šest mjeseci nakon stupanja Hrvatske u EU i dalje "kuna", "Hrvatska" i "može", dok je "EU" pala na svega 90 pojavljivanja.

Sljedeći post koji je tijekom 2013. godine postigao najveći organski doseg bio je post pod naslovom "Jesmo li poligloti?", a odnosi se na poznavanje stranih jezika u Hrvata. Kod Zagrebačke pivovare, najviše sviđanja (4177) ostvario je post objavljen 8. ožujka povodom Dana žena sa slikom boce Ožujskoga piva u kojoj se nalaze tri crvene ruže i tekstom: "Poklonite ružu curi, mami, baki ili prijateljici, jer danas je njihov dan." te "Žuja je zakon, ali danas su žene iznad zakona". Post je podijeljen 811 puta i imao je 35 komentara. Sljedeći sa 2207 sviđanja je post objavljen 7. veljače 2014. koji uključuje video s popularnom televizijskom reklamom pod nazivom: "Žuja, jedino pivo s nadimkom."

Dva najpopularnija posta Erste banke bili su onaj o mirovinskim fondovima pod upravljanjem Erste plavog i post o otvorenju nove poslovnice banke na kojem se vidi slika djelatnice s maskotom Medom Štedom.

Kod Labin Art Republike najpopularniji su bili postovi o nagradnom natječaju "Osvojite put u Veneciju" i post s programom događanja u gradu Labinu u vrijeme održavanja ove kulturne manifestacije.

Broj postova bez vizualnih elemenata na promatranom uzorku je izuzetno mali. U slučaju Labin Art Republike, svi postovi imali su neku vrstu vizualizacije - sliku, fotografiju ili video. Samo 6,8% svih postova na primjeru Zagrebačke pivovare i 4,1% kod Erste banke nije imalo vizualnih elemenata. Kod Media neta je broj postova bez vizualnih elemenata bio najveći, 26,6%, ali ni ovdje nismo mogli zaključiti da je popularnost pojedinih postova u korelaciji s brojem pogleda i(li) sviđanjem. Naprotiv, moguće je da se događa upravo suprotno s obzirom na činjenicu da je velika većina postova opremljena slikovitim vizualnim elementima (s namjerom privlačenja pozornosti). Moguće je da postovi koji nemaju vizualnih elemenata, odnosno sadrže samo tekst i u svojoj osnovi su monokromatski crni tekst na bijeloj podlozi (ili slično) privlače više pozornosti jer se u općem šarenilu ističu kao različiti.

Rezultati istraživanja također ukazuju na zaključak da sadržaj posta uz prisutnost drugih elemenata, poput aktualnosti teme za recipijente sadržaja, kao i specifičan interes posjetitelja profila (vezan uz, primjerice, nagradne igre, natječaje za posao, povratne informacije službenih osoba važne korisnicima) na promatranom uzorku imaju veći utjecaj na zamijećenost postova od postojanja vizualnih elemenata forme.

Koristeći metode statističke analize dokazali smo postojanje pozitivne korelacije između broja sviđanja i organskog dosega postova u slučajevima Labin Art Republike i Zagrebačke pivovare te na zbirnim rezultatima sva četiri promatrana entiteta.

Autor: Darja Kupinić Guščić

© Presscut.hr 2010. – Web by dizzy.hr

Povratak na vrh